strona główna
wywiady
artykuły
wydarzenia
fotoblog
linki
kontakt
  dark ambient<>industrial<>experimental<>martial

WARSZAWSKA JESIONKA > hak w smaku

WARSZAWSKA JESIONKA > HAK W SMAKU , wyd. Soror Mystica

Cieszy mnie, że są twórcy muzyczni, którzy oprócz dbałości o formę dźwiękową dzieła, starają się nadać mu także frapującą oprawę graficzną. Co jakiś czas zdarzają się ciekawe wybryki w tym względzie, pakowanie płyt w siatki ogrodzeniowe bądź pudełka z nietypowych (jak na produkty fonograficzne) tworzyw, konstruowanie ekscentrycznych okładek. Warszawska Jesionka i jej "Hak w smaku" także podąża tym tropem. Kompakt jest wygodnie umieszczony w tekturowych okładkach skręconych metalową śrubą. Ta płyta to nie tylko ciekawość słuchania, ale też rozpakowywania i oglądania. Ale jak może być inaczej kiedy skład zespołu to absolwenci Akademii Sztuk Pięknych? .


Warszawska Jesionka

Drugi materiał Jesionki wypuściła maleńka, stołeczna wytwórnia - Soror Mystica. Jak na tego typu wydawnictwa przystało - jego nakład jest limitowany. Zaledwie pięćset numerowanych egzemplarzy. Kwintet istnieje już od ponad pięciu lat i przez ten okres dał o sobie usłyszeć nie raz, nie tylko w gronie co bardziej dociekliwych słuchaczy. Koncertował w bydgoskim "Mózgu", a pierwsza wydana przez Obuha płyta - "Podróż do umysłu Boga" zebrała masę pochlebnych recenzji.


Warszawska Jesionka prezentuje własną wizję nowoczesnej kameralistyki. Jaki ma do niej stosunek mówi już na wstępie, nawiązując do znanego i szanowanego festiwalu muzyki współczesnej ( nazwa! ). Postawa, pełna dystansu, ironii i sceptycyzmu przewija się przez cały czas trwania "Haku w smaku". Warszawiacy śmieją się jednak przede wszystkim z siebie co szczęśliwie nie robi z płyty nadętego monstrum.


Główna idea przyświecająca działaniom grupy to stworzenie produktu dźwiękowego sprowokowanego przez umysł uwolniony od jakichkolwiek ogrodzeń. Szczerbowski, Mędza, Reszka i Weiss próbują bowiem budować struktury, których fundamentem jest pozbawiona zamysłu, spontaniczna partytura. Artyści zdają się całkowicie na własną intuicję, omijając kierat rozumu niczym narciarz slalomowy tyczki, formułując impresje, które z założenia mają być niepowtarzalne, antywykonawcze i antykompozycyjne. Łamanie przyjętych schematów i konwencji doprowadzone jest tu niemal do obsesji, stając się podstawowym argumentem tworzenia.


To co opowiada nam Warszawska Jesionka to z jednej strony obrazy muzyczne, a z drugiej przeszywające wyobraźnię plastyczne pejzaże. Bo to bardzo plastyczna muzyka, abstrahując w tym momencie od okładkowych przeżyć, a skupiając wyłącznie na dźwiękach. Pędzlem poruszanym przez wprawne ręce jest improwizacja. Farbami - klasyczne instrumenty - skrzypce, pianino, klarnet, harmonijka, gitary...akordeon.


Jesionka, którą można kupić w Warszawie, nie jest ciężka jak to bywa z tego typu odzieniem. Nosi się ją bardzo wygodnie. Nie ma sztywnego fasonu. Wręcz przeciwnie, krój zależy wyłącznie od interpretacji i fanaberii jej dysponenta - słuchacza...


Arkadiusz Zacheja

strona główna
wywiady
download
naszywki
kontakt







copyright